torsdag 4 november 2010

Bakhållsankor

Man ska berätta sagor för barnen har jag hört. Eftersom de små pantade liven i boxarna bredvid mig inte bor med sina mammor, har jag ansvarsfull som jag är, tagit över den sysslan.
Eftersom jag tror att sagor biter bäst om de är läskiga, brukar jag berätta sagor om det läskigaste jag vet: Bakhållsankor och Hästfällor.


En annan sagoberättare. Bild lånad av Google.

För den som inte vet är en Bakhållsanka upplysningsvis allt med fjädrar som ligger i bakhåll, för att sedan flaxa upp och skrämma oskyldiga små hästar.


Typisk Bakhållsanka. Bild lånad av Google.



En Hästfälla är en lurig och skrämmande grej. Den kan se ut nästan hur som helst, till exempel som en sten eller en stubbe. På våren har de ofta förklätts till kvarlämnade snödrivor. Om man inte aktar sig noga då man ska passera en Hästfälla, kan en intet ont anande häst sugas in i densamma, för att sedan dyka upp i närmsta charkuteridisk uppdelad i små plastförpackningar. Har jag hört. Huvva.


Typisk Hästfälla. Bild lånad av Google.

Funderar på om jag kan ta detta med sagoberättande ett steg längre, för att likt Scheherazade trollbinda mina stallkompisar så att de stannar inne på dagarna?

Häst Champis Andersen- sagotant.

1 kommentar:

  1. Vår häst (föredetta smålänning) har upptäckt att hela Hälsingland är full med hästätande soptunnor och anfallande vägpinnar, det är kanske något för nästa sagostund?

    SvaraRadera